هزینه حقوق و دستمزد نشان دهنده سهم نیروی کار در تولید محصولات وارائه خدمات بوده و یکی از مهمترین هزینه های عملیاتی اغلب موسسات است . وظایف حسابداران در مورد هزینه حقوق و دستمزد در عین سادگی بسیار با اهمیت است. محاسبه وپرداخت درست و مدارک مناسب سیستم حقوق و دستمزد از عوامل اساسی در برقراریرابطه مطلوب بین کارکنان،مدیریت و مقامات قانونی است.سیستم حقوق و دستمزد مجموعه ای از اجزاء به هم پیوسته در داخل یک موسسه است که داده های مربوط به سهم نیروی کار شامل نام کارکنان،شماره تامین اجتماعی،ساعات کارکرد،نرخ دستمزد ساعتی،اضافه کاری،کسورو … می باشد.کنترل داخلی مناسب برای سیستم حقوق و دستمزد شامل دقیق وظایف بین دوایر مختلف که مسولیت ها و وظایفی در سیستم حقوق و دستمزد به عهده دارند،می باشد.دوایر کارگزینی ،ثبت اوقات کار،مناسب تفکیک دقیق وظایف این دوایر و عدم تداخل این وظایف،با یکدیگر است